فصل هفتم -

 

بخش اول -بیدار کردن

 

منظور از بیدار کردن هیپنوتیزم شده گذشته از برطرف کردن حالات و حوزه مغناطیس احاطه شده در آن ایجاد احساس شادی و برگشت به حالت طبیعی است .

 

اکثر افراد براحتی و بسرعت در عرض چند دقیقه بحالت اول بر میگردند اما اگر بطور کامل بیدار نشده باشند ممکن است در حالتی شبیه خواب و بیداری همراه با سنگینی و رخوت و خستگی باقی بمانند که رها کردن آنان در این حالت به مدت زمانی جهت سر حال آمدن نیاز دارد .

 

بهترین روش برای بیدار کردن سبک کردن خواب بهمان روشی استکه خواب را ایجاد کرده اید .

 

چون هیپنوتیزم شده کاملا از هیپنوتیزور اطاعت مینماید باید با ذکر جملات ضمن ایجاد حس آرامش و سبکی وشادی با استفاده از تلقینات و القائات و پاس های مخالف فرد را بیدار کرد.

 

تحریک اعصاب حسی از جمله عصب سه شاخه ای و پنومو گاستریک که دارای خاصیت تحریک پذیری بسیار حساس در سطح پوست بویژه در نقاطی از بدن که بن ها و شبکه های این اعصاب در سطح پوست وجود دارند میتواند موجب احساس آرامش و بیداری گردد.

 

 

زمانیکه نسیم خنکی به پوست بخورد این اعصاب تحریک شده وحالات خواب و احساس خستگی از بین خواهد رفت ، حساس ترین نقاط بدن پیشانی و گونه ها ،گردن و اعصاب ساق پا ،زانو وآرنج دست است ، لذا تحریک این اعصاب همانطور که ذکر گردید گذشته از بر طرف کردن احساس رخوت موجب رفع خستگی میگردد بهمین جهت در مواقعی که پا ها در اثر راه رفتن طولانی یا دویدن خسته شده اند کافی استکه آنها را مدتی در آب سرد بگذاریم این اعصاب در برابر تغییر درجه هوا بخصوص هوای خنک بسیار حساس بوده و براحتی متاثر میگردند .

 

دمیدن بر روی صورت این اعصاب را تحریک کرده و موجب بیداری میگردد .

 

بهر حال خواب هیپنوتیزم خوابی آرامش بخش است اگر هیپنوتیزم شده در حالت خواب نیز رها شود بعد از مدتی بحالت اول بر خواهد گشت و جای هیچگونه نگرانی نیست .

 

در روسیه روش خواب درمانی را با استفاده از هیپنوتیزم جهت پاره ای از بیماران روانی بکار میبرند بدین طریق که بعد از هیپنوتیزم کردن آنان تلقین میکنند که هرچه خواب طولانی تر شود احساس آرامش و سلامتی بیشتر خواهی کرد و بیمار را بدون بیدار کردن در حالت خواب رها مینمایند بیمار پس از بیداری که ممکن است ساعت ها طول بکشد بحالت اول برگشته و گذشته از احساس بهبود و آرامش فعالیت هائیکه در مغز در حوزه امواج مغزی بویژه امواج آلفا و تتا ایجاد شده است به پالایش مغزی انجامیده و خود مغز به باز سازی خود میپردازد .

 

امواج آلفا که در حالت سکون یا خلسه ایجاد میشود موجب حالت تعادل در حد متناسب خیزش انگیزه مطلوب شده و استراحت مغزی و پالایش انرا موجب میگردد در حالات مدیتیشن بویزه مدیتیشن خلاق این حالت خودسازی مغزی اثبات شده است .

 

بهر حال سه طریقه زیر مطمئن ترین و بهترین طرق بیداری است :

 

1- دمیدن بر روی صورت - همراه با پاس و تلقینات بیداری و ایجاد احساس آرامش و راحتی .

 

2-زدن ضربه ای بسیار سبک بر روی شانه یا پشت همراه با پاس و تلقینات بیداری و احساس راحتی و شادی .

 

3-نهایتاٌ مالیدن دستمال یا حوله و پارچه ای تمیزو مرطوب بر روی چشم ها به آرامی و یا بر روی نقاط حساس بدن همراه با پاس و تلقینات بیداری و احساس آرامش و راحتی .